Sabtu, 11 Oktober 2014

KEPIMPINAN PENDIDIKAN DALAM PEMBANGUNAN MODAL INSAN

KEPIMPINAN

Ditakrifkan sebagai tiga perkara….
-        Menurut Yaakob(1989) bahawa kepimpinan perlu melibatkan orang lain.
dalam erti kata lain kesediaan pengikut menerima arahan pemimpin atau ahli kumpulan membantu dalam mewujudkan status pemimpin dan menjadikan proses kepimpinan diwujudkan.
-        Kepimpinan juga akan melibatkan pembahagian yang tidak sama di kalangan para pemimpin dan juga anggota kumpulan. (pemimpin mempunyai autoriti atau kuasa)
-        Didalam pendidikan, kepimpinan adalah keupayaan mempengaruhi, memotivasikan, mengubah sikap, dan tingkah laku subordinat.Seperti guru, staf dan pelajar supaya melaksanakan aktiviti atau program yang telah ditetapkan bagi mencapai matlamat sekolah (Yahya Don, 2005)


4. Kepentingan kepimpinan
Menurut Ab. Aziz (2003) banyak pandangan mengenai kepentingan kepimpinan samada yang bersetuju atau tidak. Walaupunapa yang diperkatakan kebanyakan orang bersetuju bahawa pemimpin tetap dikehendaki seperti pandangan dari Katz dan Kahn mengemukakan lima faktor kepentingan kepimpinan dalam organisasi samada organisasi yang besar atau pun kecil.


i) Rekabentuk Organisasi Yang KurangS empurna

-        Organisasi dan masyarakat tidaklah dibentuk selengkapnya sehingga segala perkara telah ditentukan panduannya.
-        Tingkah laku sebenar setiap hari adalah lebih kompleks daripada yang terdapat dalam aturan dan peraturan bertulis organisasi.
-        Ini dapat dilihat, bahawa subordinat akan melaksanakan tugas semata-mata kerana mengikut peraturan sahaja akan membawa kepada sengketa.
-        Organisasi memerlukan pemimpin yang boleh mempunyai budi bicara dalam menghadapi ketidaklengkapan sebuah organisasi.
-        Contohnya dalam sebuah sekolah guru besar merupakan pemimpin yang dapat mengawal subordinatnya dalam mencapai objektif yang telah ditetapkan oleh sekolah.

ii) Kepimpinan Sebagai Fungsi Sempadan
-        pemimpinlah yang memainkan peranan menghubung dan menyelaraskan antara unit dan subsistem dengan struktur luar persekitarannya.
-        Ini bermaksud kepimpinanlah yang berfungsi sempadan.
-        Contohnya, apabila terdapat keretakan atau masalah antara bahagian dalam sistem maka semakin tinggilah budi bicara pemimpin untuk bertindak.


iii) Keadaan Persekitaran Yang Sentiasa Berubah

-        Organisasi adalah merupakan sistem terbuka.
-        Persekitaran pula sentiasa berubah seperti teknologi, undang-undang, kebudayaan, iklim dan juga kefahaman.
-        Bagi membolehkan organisasi mengekal dan menjalinkan hubungan pada sesuatu masa, ia memerlukan perubahan.
-        Maka pemimpinlah merupakan satu-satunya pihak yang mesti peka dengan persekitaran supaya organisasi yang dipimpinnya terus dinamik bersesuaian dengan masa dan keadaan.


iv) Dinamik Dalaman Organisasi

-        Di dalam organisasi terdapat pertumbuhan yang dinamik. Untuk itu,
Organisasi perlu meluaskan pengaruhnya ke dunia luar yang berkaitan dengannya. Ini memerlukan perubahan dalam organisasi itu sendiri.
-        Bila organisasi hendak memperluaskan kawalannya, terdapat persekitaran maka akan muncul fungsi baru dan struktur baru yang lebih kompleks supaya selaras dengan dasar yang baru juga.
-        Memerlukan penyelarasan berterusan tetapi juga perubahan yang berterusan dalam organisasi, sejajar dengan matlamat dan hasrat organisasi tersebut.
-        Ini hanya bolehdilakukan melalui kepimpinan yang dinamik.
iv) Tabaii Keanggotaan Manusia Dalam Organisasi

-        Salah satu anggota organisasi ialah manusia.
-        Manusia bukanlah menjadi anggota organisasi sahaja tetapi mereka dipenuhi dengan aktiviti lain di luar organisasi.
-        Kegiatan luar ini kadang kala member kesan langsung kepada tingkah laku dalam organisasi.


-        Peranan kepimpinan perlu ada untuk mengawal kelakuan manusia dari masa kesemasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan