Sabtu, 11 Oktober 2014

Hubungkait Kepimpinan Dan Pembangunan Modal Insan.

 Kementerian pelajaran Malaysia dalam usaha sama untuk melahirkan generasi muda Malaysia berpontensi, mempunyai pelbagai kemahiran serta dapat membentuk ciri-ciri keperibadian dan perspektif hidup yang mereka berjaya dalam kehidupan dan mampu memajukan lagi negara di mata dunia.
2.    Peranan kepimpinan pendidikan sebagai agen pelaksana visi dan misi pendidikan di Malaysia perlu member penekanan kepada pembangunan modal insan dana spek-aspek yang turut membantu seperti persekitaran, budaya sekolah dan tenaga pengajar (Aziah, Yaakob dan Yahya 2006).
3.    Menjadikan setiap rakyat Malaysia mempunyai ciri-ciri kepimpinan  dalam semua sektor supaya menjadikan Malaysia mempunyai rakyat yang komited dalam pekerjaan dan patuh kepada ketua.
4.    Penghayatan modal insan oleh rakyat Malaysia dalam menjadikan pemimpin minda kelas pertama dan pemimpin yang disegani oleh negara luar.

5.    Kepimpinan sekolah perlu berusaha untuk membentuk modal insan yang kreatif dalam sistem persekolahan bagi meningkatkan kemajuan dan kejayaan dalam bidang pendidikan (Aziah, dan Yahya 2006).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan