Sabtu, 11 Oktober 2014

ISU-ISU BERKAITAN PENDIDIKAN DALAM KONSEP PEMBANGUNAN INSAN

Seperti yang kita sediamaklum, sektor pendidikan merupakan antara sektor yang terbesar dalam rangkaian sektor di Malaysia. Secara tidak langsung, hal ini berkemungkinan akan menimbulkan beberapa isu sama ada dari perspektif positif atau negatif. Salah satu isu yang timbul adalah berkenaan isu bahasa. Bahasa melayu dijadikan sebagai Bahasa pengantar di sekolah-sekolah kebangsaan tetapi bagis ekolah-sekolah swasta serta sekolah vernakular (sekolah jenis kebangsaan) dibenarkan untuk menggunakan bahasa Cina dan Tamil sebagai Bahasa pengantar.
Namun begitu, apabila selepas bermulanya era kemerdekaan, sekolah beraliran Inggeris dihapuskan dan dijadikan sekolah aliran bahasa kebangsaan. Hal ini bagi memartabatkan dan mengutamakan Bahasa Melayu lebih daripada bahasa-bahasa lain. Walaubagaimanapun, pada tahun 2002, kerajaan membuat pengumuman bahawa mata pelajaran sains dan matematik hendaklah diajar dalam Bahasa Inggeris bermula tahun 2003. Hal ini berikutan dengan alasan istilah sains banyak diwujudkan di dalam Bahasa Inggeris dan hal ini menyukarkan bagi pelajar-pelajar sekolah. Hal ini dilaksanakan bagi memastikan Malaysia tidak ketinggalan di dalam arus globalisasi yang semakin bergelora. Wujud persoalan di sini kerana Kementerian Pelajaran tidak mengutamakan Bahasa Melayu sepenuhnya dalam bidang pendidikan walaupun majority penduduk di Malaysia adalah berbangsa Melayu. Sudah tentu pembangunan modal insan yang berkualiti suar untuk ditanam di dalam diri pelajar-pelajar kerana penerapan yang berkualiti bermula sejak di bangku persekolahan lagi.
 Isu seterusnya yang tidak kurang seriusnya dalam sektor pendidikan ialah jurang polarisasi kaum yang semakin membimbangkan dalam kalangan pelajar sekolah.Polarisasi bermaksud sikap perkauman yang sering menjadi topik utama yang dibahaskan oleh warga pendidik di sekolah. Imej Malaysia sebagai model negara yang terdiri daripada penduduk pelbagai kaum semakin hari semakin terjejas disebabkani supolarisasi kaum ini. Hal yang paling nyata yang boleh dilihat ialah kaum Cina misalnya mereka tidak akan berinteraksi atau bergaul dengan kaum selain kaum mereka dan hal yang sama juga terjadi kepada kaum lain. Sekiranya hal ini dibiarkan semakin lama, ia boleh menimbulkan perpecahan kaum yang amat dahsyat walaupun kita menetap di dalam satu negara yang sama dan mengamalkan cara hidup yang hamper sama. Hal yang sama juga berlaku kepada pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Walaubagaimanapun, kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif bagi menangani masalah perkauman ini.Contohnya kerajaan telah memperkenalkan dasar “1 Malaysia”. Dengan pengwujudan dasar ini, corak pengajaran oleh warga pendidik di sekolah telah diperbaiki supaya perpaduan kaum dapat dicapai suatu hari nanti. Dengan adanya perpaduan kaum, penerapan nilai-nilai pembangunan modal insan lebih mudah untuk dipraktikkan disebabkan tiada lagi konflik yang berlaku di sekeliling generasi muda termasuklah hal yang berkaitan dengan politik, ekonomi dan sosial.Seperti yang kita sediamaklum, sektor pendidikan merupakan antara sektor yang terbesar dalam rangkaian sektor di Malaysia. Secara tidak langsung, hal ini berkemungkinan akan menimbulkan beberapa isu sama ada dari perspektif positif atau negatif. Salah satu isu yang timbul adalah berkenaan isu bahasa. Bahasa melayu dijadikan sebagai Bahasa pengantar di sekolah-sekolah kebangsaan tetapi bagis ekolah-sekolah swasta serta sekolah vernakular (sekolah jenis kebangsaan) dibenarkan untuk menggunakan bahasa Cina dan Tamil sebagai Bahasa pengantar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan